سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزیت های PLC نسبت به یک رایانه

PLC درست برخلاف یک رایانه عادی غیر صنعتی برای کار در شرایط دشوار ساخته شده است و در برابر عواملی مانند: نویز و نوسانات الکتریکی،گرما و سرما،رطوبت و غبار مقاوم می باشد. برنامه‌های داده شده به PLC در حافظه ی دستگاه ذخیره می‌ گردند. PLC دارای دو نوع حافظه است. حافظه موقّت و حافظه دائم که با یک باتری پشتیبانی می شود.

PLC برای انجام وظیفه ویژه اش، امکان اتصال و نیز کنترل بسیاری از، ورودی‌-خروجی‌های حسگرها و محرک های گوناگون را دارد. قابلیت خواندن و پردازش این مقادیر و متغیّرها شامل مقادیر لیمیت سوییچ‌ها، مانند حسگرهای گرما و فشار است، علاوه بر این قابلیت فعّال نمودن دستگاه‌های خاص مانند؛ موتورهای الکتریکی، سیلندرهای پنوماتیکی یا هیدرولیکی، رله‌های مغناطیسی و سیم‌پیچ ها خروجی‌های آنالوگ نیز برای PLC وجود دارد.
PLCکنترل کننده نرم افزاری است که در قسمت ورودی اطلاعات را به صورت باینری دریافت و آنها را طبق برنامه ایی که در حافظه اش ذخیره شده پردازش می نماید و نتیجه عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورت دستورالعمل هایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان ارسال می کند.

ساختار PLC
از دید ساختاری PLC درست مشابه ساختار رایانه است و از یک بخش پردازنده و حافظه نیمه ‌هادی تشکیل شده است. قسمت پردازنده دارای ارتباطاتی با قسمت‌های مختلف از داخل و خارج خود نیز می باشد. بخش دیگر شامل یک منبع تغذیه است که در PLC های کوچک همه ی موارد (پردازنده، I/O، منبع تغذیه در یک واحد و در PLCهای بزرگتر هر یک در واحدی مجزّا قرار گرفته اند.

PLC دارای دو نوع حافظه است، که یکی به نام حافظه ROM یا حافظه دائم (Read only memory) نامیده می شود، تراشه‌ ایست خاص دارای برنامه‌ که توسط کارخانه سازنده در آن تعبیه شده‌ است و وظیفه‌ای مشابه سیستم‌ عامل DOS در رایانه‌های شخصی دارد. درحین انجام عملیات CPU نمی‌تواند تغییر یابد یا پاک شود حتّی به هنگام قطع تغذیهCPU. نوع دیگری از حافظه PLC، حافظه RAM یا حافظه موقّت (Random Access memory) تراشه‌ای نیمه‌هادیست که در آن می‌توان برنامه نوشت.

 

خانه هوشمند-خانه هوشمند رشت-خانه هوشمند گلسار-نمایندگی خانه هوشمند-سیستم هوشمند-درخواست نمایندگی خانه هوشمند-هوشمندسازی ساختمانخانه ی هوشمنداپارتمان هوشمند-پذیرش و اخذ نمایندگی خانه هوشمند-اخذ نمایندگی خانه هوشمندکلید لمسی هوشمندخانه هوشمند آلفاخانه ی هوشمندخانه های هوشمند در ایرانپذیرش نمایندگی خانه هوشمند-کلید لمسی -کلید هوشمندشناخت PLC در خانه هوشمند و کاربردهای آن